När Västervik Speedway presenterade den sista föraren i truppen inför årets säsong var det ingen mindre än Antonio Lindbäck som offentliggjordes.

Grundtanken är att Lindbäck – som har det högsta möjliga snittet på 3,000 – ska vara back up-förare vid skador. Så här sade Västerviks sportchef och lagledare Morgan Andersson när Lindbäck presenterades:

"Om till exempel om Peter Ljung inte kan vara med av någon anledning, så kan vi använda Antonio"

Artikelbild

Potential. Nyförvärvet Oliver Berntzon var också på plats och tränade i Västervik.

"Men det finns uppställningar där han kan vara med tillsammans med Ljung. Vi måste då dock köra med två förare som har ett snitt på 0,500".

När det var träning på Stena Arena under onsdagen var Antonio Lindbäck på plats för att finslipa detaljer. Han var på ett strålande humör, och har ett stort sug efter att säsongen ska komma igång på allvar med tävlingar och matcher.

– Jag vill åka speedway hela tiden. Men man kan träna och åka olika försäsongstävlingar hur mycket som helst. Det riktigt roliga drar igång när det börjar på allvar överallt, jag vill åt den nerven, säger Antonio Lindbäck.

– Under den här försäsongen har jag testat ganska mycket. Jag har väl inte riktigt hittat rätt ännu, samtidigt som det är först när man tävlar på riktigt som man märker om man är med eller inte.

Artikelbild

Antonio kommer i år att köra för Masarna i Elitserien, Grudziadz i polska Ekstra Liga samt i GP-serien. Förutom detta är han alltså också skriven i Västervik Speedways lagbygge.

– För mig är det viktigt att ge hundra procent i varje tävling. Oavsett om det är Elitserien, Allsvenskan, VM eller vad det nu kan vara. Det gäller att skapa sig bra vanor, säger Lindbäck.

Artikelbild

Antonio Lindbäck kom i fjol på en fin sjundeplats i GP-serien. Det är en placering han vill förbättra, men han inser också att det är tufft att slå sig in bland medaljerna i startfältet som av många beskrivs om det bästa genom alla tider.

– Förra året hade jag en dipp på slutet som blev förödande. Man har inte råd med några längre dippar för att nå topp-toppen. Det handlar om att hålla en jämn och stabil nivå. Att missa semifinal har man råd med max kanske två gånger på en GP-säsong, säger Lindbäck.

– Jag är i alla fall väldigt taggad på årets VM.

– Det är oklart just nu, jag håller det öppet. Men jag hoppas kunna köra ett par matcher. Jag gillar banan i Västervik.