På kort tid har den börjat dyka upp överallt, den vita fladdermusliknande symbolen mot svart bakgrund. Oftast ses den på en tröja, på en kofångare eller en keps men den kan också dyka upp i de mest oväntade sammanhang; på pizzerian, på konsum eller på H&M. Alldeles bredvid, eller strax intill, finns oftast orden RABIAT MOTOR nedtecknade och det är de som sakta men säkert tar över som Västerviks största bilklubb.
Rabiat grundades i juni förra året, på initiativ av Calle Lindqvist.
- Jag hade logga, namnet och idén men det brukar inte bli något av. Men nu blev det och det har funkat över all förväntan, säger Calle och ser sig nöjt omkring på de drygt 35 medlemmarna som samlats på flygfältet i Mommehål. Det finns drygt dubbelt så många medlemmar till, hela 66 personer kan stolt titulera sig som Rabiater.
Namnet passar bra med tanke på intresset; bilar, motorer och fart. Ordet i sig, rabiat, tolkas enligt svenska akademins ordlista som "ursinnig, ettrig, inbiten".
- Klubben är så bra eftersom man gärna är näst intill fanatisk med sitt intresse. Om man till exempel gjort i ordning bilen så vill man inte sitta hemma och tjata om det med tjejen om hon inte är intresserad. Då är det perfekt att ha andra likasinnade, för att inte säga mer fanatiska, att diskutera med, säger Patrik Kovacic, som är ordförande i klubben.
Trots det stora medlemsantalet har klubben inget klubbhus.
- Nej, vi lägger hellre pengarna på medlemmarna istället för att betala hyra på någon kåk någonstans, förklarar Patrik.
Rabiat har som mål att 80 procent av pengarna som dras in till klubben ska gå tillbaka till medlemmarna i form av rabatterade tröjor, inträden med mera.
Varför intresset för en bilklubb i Västervik är så stort har varken Calle eller Patrik något direkt svar på men de kallar medlemmarna skämtsamt för "moderna raggare".
I Rabiat motor handlar det inte om att glida fram i kortege genom staden, här ska det gå fort.
De har vid flera tillfällen arrangerat hastighetstävlingar, så kallade stripprace, ute p flygfältet i Västervik och håller just nu på att förhandla om möjligheterna till att köra black race där.
- Black race är ett trafiksäkerhetsprojekt från statens sida eftersom de märkt att allt fler kör för fort på de vanliga vägarna. Då är det ju bättre om man gör det under ordnade former, säger Patrik.
Ett Black race går till så att man kör en sträcka på tid och den som kör fortast vinner. Inget pris visserligen men äran.
Det är också oftast den man eftersträvar när man är med i Rabiat. Diskussionerna går heta mellan medlemmarna om vilken bil som är bäst, vilket bränsle man bör köra på och vilket land som tillverkar de snyggaste, bästa och snabbaste bilarna.
Eftersom det inte finns något märkeskrav i Rabiat, alla, oavsett bilmärke får vara med så finns det gott om förespråkare för nästan vartenda bilmärke som finns. Man behöver förresten inte ens ha bil för att bli medlem i Rabiat, det räcker med att man är över 15 år och motorintresserad.
- Vi har precis börjat att ta in motorcyklar i klubben också, säger Patrik och pekar på två tvåhjuliga fordon som står parkerade bredvid de drygt 20 nyputsade bilarna.
Det finns bilar i alla färger, former och årsmodeller med på flygfältet denna dag och de representerar medlemmarna i Rabiat Motor på ett bra sätt. Även där är åldrarna blandade, även om de flesta är i 20-årsåldern. Tjejerna är i minoritet men de finns där, och inte bara som flickvänner utan också som förare. Men det är grabbarna som talar varmast och högst om sina ögonstenar, det vill säga bilarna.
Robert Dahls SAAB 9000 från 1999 är en av de bilar det läggs ner mest tid på. Robert själv är inte på plats men de andra medlemmarna som känner honom konstaterar lugnt att han lägger ner drygt 15 timmar i veckan på sin bil.
- Om han putsar på den mycket mer finns det snart ingen lack kvar, skrattar någon.
Tonen är ibland rå, men det är uppenbart att ingen menar något illa. Innerst inne är de likadana allihop. Om de fick, och hade råd, skulle de nog tillbringa bra mycket mer tid i garaget med bilen än vad de redan gör.
För ordföranden Patrik Kovacic är det dock just nu svårt att putsa på lacken på sin BMW 540. Den står nämligen på verkstaden.
- Jag väjde för ett rådjur rakt in i en telefonstolpe och sen vidare ut på en åker så det är inte mycket med den just nu, säger han med ett stänk av sorg i rösten.
Vanligtvis när bilarna går sönder lämnas de inte in på verkstad.
- Nej, det behövs oftast inte. Vi har rätt många mekaniker i klubben, säger Calle.
Andra veckan i september är det dags igen för flygfältet att invaderas av bilar i alla former och färger. Då arrangerar nämligen Rabiat Motorstrippkörning där igen.
- Det hade inte varit möjligt om inte Björn Blomstrand som har hand om flygfältet var en så bra kille. Dessutom har vi bra kontakter med kultur och fritid på kommunen, förklarar Patrik.
Att köra bilar i hög hastighet sliter på asfalten på flygfältet och grabbarna och tjejerna i Rabiat har förståelse för att Björn Blomstrand inte alltid är så glad när hela startsträckan är fylld av bränt gummi. Men än så länge får de vara där och där trivs de också.
Sex snabba till Rabiat Motor:
SAAB eller Volvo?
Hetsiga diskussioner utbryter men SAAB vinner till slut. "Man vill ju åka bekvämt"
Öl eller vin?
Öl! (enhälligt svar)
Rock eller dansband?
Rock!
Elvis eller Tomas Ledin?
Ja, Tomas Ledin i så fall. Absolut inte Elvis.
Vax eller brylcreme?
Vax.
Bensin eller diesel?
Bensin, man vill inte köra sakta!