Bolaget presenterade planer på en linje mellan de två städerna för några år sedan. Då hade det krävts att kommunen och andra lokala aktörer garanterade en viss biljettförsäljning. Planerna rann ut i sanden.
Nu har bolaget återkommit. Anledningen är att Nextjet vunnit en upphandling av trafik mellan Stockholm och åländska Mariehamn. Upphandlingen innebär dock att planet inte kommer att var fullt utnyttjat. För att utnyttja planet bättre skulle man kunna flyga en morgontur, och en kvällstur till Västervik.
– Det är ett unikt tillfälle, säger kommunalrådet Tomas Kronståhl.
Vid kommunstyrelsens senaste sammanträde fattade man beslutet att utreda vad som skulle krävas för att kunna driva linjetrafik vid Mommehål. Redan nu är en förlängning av banan beslutad, men det kan finnas krav på tillstånd och kringinvesteringar. Däremot förnekar Kronståhl bestämt att Nextjet förväntat sig några subventioner av driften.
Erbjudandet har dock redan skapat politisk turbulens. Moderaten Harald Hjalmarsson säger att erbjudandet inte kommit så brådstörtat som det verkar.
– Vi fick en dragning i Stockholm redan den 18 februari.
Björn Ulvaeus har funnits med som en varm förespråkare av linjeflyg från Västervik. Häromveckan var han och Nextjets vd nere i Västervik för att presentera planerna för en grupp stora arbetsgivare i kommunen. Uppslutningen blev inte vad man väntade sig, och i en debattartikel i tisdagens VT spekulerades det i att kommunens hantering av flygerbjudandet bidragit till att Ulvaeus dragit sig tillbaka från Slottsholmenprojektet.
Tomas Kronståhl vill inte spekulera i om kommunen kunde ha informerat det lokala näringslivet bättre.
– Vi informerade som vi brukar.