– Just nu är det många som hör av sig och vill byta bank till Tjustbygdens Sparbank.

Så inleds ett inlägg på Facebook från Tjustbygdens Sparbank på sociala medier. Inte någonstans i inlägget nämns någon annan bank med namn, men de blågula landslagströjorna på bild, gör det lätt att koppla till konkurrenten Nordeas beslut att flytta huvudkontoret från Sverige till Finland.

Några av de som kommenterat har gjort kopplingen:

– Har varit Nordeakund i över 30 år. Nu får det vara nog, skriver en.

Maya Ljungblad som arbetar med sociala medier på Tjustbygdens Sparbank är diplomatisk när VT frågar henne om kampanjen är ett tjuvnyp mot Nordea.

– Vi har haft besökare på våra kontor som velat byta bank. De senaste dagarna mer än vanligt. Därför tyckte vi att det var bra att svara på vad vi kan erbjuda, och vad banken står för på Facebook.

I inlägget trycker man hårt på sin lokala förankring.

Inlägget som lades ut i torsdags, en dag efter Nordeas besked, har hittills fått drygt 400 gilla-markeringar. Mer än dubbelt så många som något av bankens övriga inlägg. Uppenbarligen har inlägget väckt känslor.

I kommentarerna får Tjustbygdens Sparbank både beröm och lite ris.

– Det är det som är så bra med sociala medier. Vi får en direktkontakt med våra kunder, säger Maya Ljungblad.

Texten har väckt reaktioner från andra håll.

– Det var min chef Tobias Bååth som skrev texten. Några andra Sparbanker har hört av sig och undrat om de fick använda sig av texten när de berättar om sin verksamhet, berättar Maya Ljungblad.