De har robotbygge på skolschemat

Robotbygge på schemat engagerar. Eleverna jobbar fokuserat och vill ha mer tid till programmering.

Uppdrag. Att jobba med robotar och få olika uppdrag genom surfplattan är väldigt kul tycker eleverna i Arbetslag 4 på "Ludde". Från vänster:
Linnea Petersson, lärare Anna Krook, Nadim Eljardali och resurspedagog Anton Svanström.

Uppdrag. Att jobba med robotar och få olika uppdrag genom surfplattan är väldigt kul tycker eleverna i Arbetslag 4 på "Ludde". Från vänster: Linnea Petersson, lärare Anna Krook, Nadim Eljardali och resurspedagog Anton Svanström.

Foto: Kristina Westring

Västervik2017-05-10 17:03

På bänkarna i klassrummet står lådor fyllda med lego och varje elev har en surfplatta. På schemat står det naturorientering (NO) och läraren Anna Krook håller en kort genomgång innan eleverna sätter igång och jobbar. Vi befinner oss hos klass 5–6 i Arbetslag 4, en särskild undervisningsgrupp för elever med autismspektrumtillstånd (AST), på Ludvigborgsskolan i Västervik. Den här lektionen handlar om att tillverka en rörelsedetektor.

– Jag har byggt själva fordonet innan, säger Linnea Petersson som går i årskurs 6.

Hon visar på skärmen hur hon på olika ikoner programmerar och utifrån en ritning plockar fram de delar som behövs till rörelsedetektorn. Det är en del pill, men Linnea hittar snabbt de bitar som behövs. När legobitarna sitter på plats är det dags att testköra. Kommer roboten att med sin rörelsesensor att känna av ett hinder och stanna som det är tänkt? Linnea flyttar ner grejerna på golvet och placerar ut en annan legobit som sensorn ska känna av.

– Nej, det funkar inte. Vad är det? Just det, jag måste kolla att surfplattan och fordonet har kontakt.

När kontakten är etablerad, rullar fordonet framåt, vid hindret ger den ifrån sig ett litet ljud och stannar. Uppdraget är fullföljt. Det som återstår är dokumentation. Linnea väljer att filma sitt resultat och det gör hon direkt från surfplattan. När det är klart sätter hon igång med nästa uppdrag.

Arbetet med robotarna har hållit på i några veckor på NO-lektionerna som de har två gånger i veckan. Men det är ämnesövergripande och innefattar även teknik, matematik och svenska.

– Det är mycket som är bra med det här. Eleverna kan välja redovisningsform till exempel. De kan filma, skriva eller spela in. Sedan visa för mig. Allt sparas i surfplattan, säger lärare Anna Krook.

Hon menar att lärandet blir tydligt och konkret.

– De får en uppgift, de löser den med hjälp av instruktioner och sedan ska de reflektera över varför det blev som det blev. Hela processen finns tydligt i surfplattan.

Robotbyggandet engagerar eleverna och de jobbar fokuserat och målmedvetet. Det ger också många tillfällen till samarbete.

– Många av våra elever är väldigt intresserade av spel, programmering och tekniska grejer. De vill gärna jobba mer med robotarna än vad vi har planerat. De jobbar långa stunder helt självständigt.

Arbetslag 4 är en kommunövergripande undervisningsgrupp där pedagogiken kännetecknas av struktur, tydlighet och noggranna förberedelser.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om