Det är Regionförbundet i Kalmar län, Destination Småland och Smålands turism som tillsammans satsar på plattformen. I ryggen har man EU:s regionala fond som stöder med fem miljoner kronor.
Nu ska plattformen fyllas med regionens utbud inom besöksnäringen samt levereras till länets kommuner och företag inom besöksnäringen. I ett pressmeddelande säger regiondirektör Håkan Brynielsson, att "besöksnäringen är en av länets viktigaste näringar men det är också en bransch som genomgår radikala förändringar".
För att anpassa sig till dessa förändringar tar man nu fram plattformen där bokningsbara turistprodukter ska samlas.
Plattformen ska skapas "för att stärka regionens och näringens konkurrenskraft", enligt Brynielsson.
Enligt pressmeddelandet är den digitala bokningsplattformen en del i arbetet med att stärka varumärket Småland.
De tre smålandslänen samverkar bland annat för stärkt marknadsföring och destinationsutveckling. Tillsammans satsar man drygt 9,5 miljoner kronor under tre års tid.
Sammanlagt uppgår projektets budget till nästan 17 miljoner kronor.