- I vanliga fall plockar jag ut cirka 700 hästkrafter ur min 850 Turbo-motor som gått bra i två år nu. Men i dag kör jag bara på vanlig 98-oktanbensin så motorn ger inte mer än lite drygt 600 hästar, säger Tobias vars personliga rekord ligger på 9,97 sekunder.
- Fast då kör jag på racingbränsle och på klistrad bana som ger däcken bättre grepp.

Medlemmarna i Rabiat Motor hade nära till gråten då de vaknade på söndagsmorgonen. Ett strilande regn föll över Västervik. Var det dagsregn?
- Vi satsar stora pengar på varje tävling. Till exempel för tidtagnings- och ljudanläggning. Hade det fortsatt regna hela dagen kunde vädret ha gjort klubben bankrutt, säger Calle Lindqvist i Rabiat Motor.
Rabiat Motor har dock tumme med vädergudarna. Efter två timmars försening var det solsken och kom tävlingarna kunde starta. Med nära tusen personer i publiken och 60 anmälda tävlingsekipage.

Ett sopaggregat fick snabbt undan allt regnvatten och efter bara några minuter var banan torr. Så torr att en fyrhjulsdriven Audi kombi faktiskt fick alldeles för bra fäste!
Audin blev alltför snabb trots att alla fyra hjulen spann halva racet. Den klockades för 11.19 vilket var så snabbt att den diskades. Bilar som klarar 402 meter under tolv sekunder måste nämligen ha skyddsbåge, vilket denna bil ej hade.
Hela dagen stod ambulans och räddningstjänst i beredskap i närheten av mållinjen, dock utan att någon gång behöva ingripa.

Alla fordon tävlingskörde inte två och två denna dag. Där fanns även rena utställningsklasser där snyggaste bil, mest styling och bäst puts betygsattes. Även motorcyklar visades upp.
- Min hoj är världens snabbaste serietillverkade motorcykel, sa Jörgen Öhman från Västervik. Hans racingmaskin från Suzuki har en 1300-kubikmotor med en effekt på imponerande 176 hästkrafter. Det röda på varvräknaren börjar först vid 11 000 varv...
Mätaren går till 300 km/tim och den farten är det faktiskt inga problem att komma upp i, enligt Jörgen som inte vill berätta hur snabbt han själv kört.
- Att cruisa i 180 km/tim på tyska Autobahn är riktigt behagligt, avslöjar han dock.

Också under lördagen var det bilsport på Västerviks flygplats. Då var Svenska Porscheklubben på plats för att tävla. Flygplatsen är officiellt avstängd för flygtrafik de dagar biltävlingar pågår.
- Tydligen hade en pilot missat detta i lördags och var på väg in för att landa med sitt sportplan. När han såg alla bilarna på banan drog han emellertid på igen och lämnade Västervik, säger flygplatschef Björn Blomstrand.