Det är nu två år sedan företaget flyttade sin tillverkning från Målilla till Gamleby. Pilen Cykel AB, som firar 20-årsjubileum i år, har en småskalig tillverkning med fokus på individuella val för kunden.

Martin Avander, som driver företaget ihop med hustrun Louise, har jobbat länge med att ta fram den elcykel som snart lanseras.

– Vi har haft flera prototyper. Det tar tid att göra något sådant här, extremt mycket tid. Man vill ju få det riktigt bra.

Artikelbild

| Pilen håller till i före detta Skandinaviska Maskinmekano.

Elcykeln från Pilen skiljer sig från många andra elcyklar på flera sätt. Martin Avander berättar och pekar.

– De flesta elcyklar har batteriet på pakethållaren. Vi har det på ramen. Det ger en bättre körupplevelse, när tyngdpunkten flyttas, och sedan kan man också använda pakethållaren fullt ut.

Motorn sitter i vevpartiet, i stället för i framhjulet, vilket gör att man kan använda växlarna bättre.

Stödet är mitt under cykeln, i stället för längre bak, vilket gör att den inte välter lika lätt. Sedan är det en skivbroms, i stället för rullbroms i framhjulet. Det blir effektivare.

Artikelbild

| Martin Avander med en ram som ska sitta på en elcykel.

Precis som med Pilens övriga cyklar kommer kunden att kunna påverka färgsättningen på ramen och däcken.

Pilen samarbetar med flera svenska underleverantörer, när det gäller delar till de olika cyklarna. Målet är att utöka den delen.

Artikelbild

| Svensktillverkade små cykelväskor är en annan nyhet.

Alla detaljer som ska lackas, transporteras till företaget East Coast Industrilackering i Kvistrum, Almvik.

– Vi ska också börja tillverka våra kedjeskydd i Sverige, säger Martin Avander.

Kedjeskydden kommer framöver att tillverkas av Gamlebyföretaget CWE Wearparts, som ligger bara några stenkast bort.

En annan nyhet är att Pilen har inlett ett samarbete med en leverantör i Stockholm, som syr små sadelväskor av läder.

Martin Avanders ambition är att ännu fler detaljer och produkter ska tillverkas i Sverige.

– Drömmen är att göra ramen helt och hållet i Sverige, säger han.

I dag tillverkas cykelramarna i Taiwan.

Pilen Cykel sysselsätter för närvarande fem personer. Förutom makarna Avander är det sommarjobbande sonen Otto och de båda anställda Joacim Kjellgren och Martin Pettersson.

Efter en lång, snörik vår, som satte käppar i hjulen för cykeltillverkaren, ser det nu betydligt ljusare ut.

– Våren var inte bra, men sedan lossnade det och nu börjar det riktigt ta fart, säger en nöjd Martin Avander.