Skattehöjning splittrar politiker

Landstingsstyrelsen röstade på måndagen igenom förslaget om att höja skatten för att ta över och utveckla länets kollektivtrafik. Men frågan splittrar både mellan och inom partierna.

Harald Hjalmarsson (M).Arkivfoto: Karin Hertz

Harald Hjalmarsson (M).Arkivfoto: Karin Hertz

Foto: Karin Hertz

Västervik2011-05-16 17:03

Om fullmäktige går på styrelsens linje kommer landstingsskatten att höjas med ytterligare 25 öre - utöver de 41 öre per skattekrona som landstinget får efter skatteväxlingen - och sluta på 10,87 kronor per intjänad hundralapp.

Den extra höjningen motiveras med en "ambitionshöjning" i kollektivtrafiken. Bland annat vill man inrätta så kallad stråktrafik mellan Kalmar, Oskarshamn och Västervik. Något som kräver utbyggnad av både tåg- och busstrafik.

Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson (M) har tillsammans med landstingsrådet Anders Henriksson (S) lett styrgruppen som har utrett hur länets kollektivtrafik ska skötas i framtiden. Men Hjalmarssons partikollegor i landstinget går tvärt emot styrgruppens linje att en skattehöjning är nödvändig.

Att kollektivtrafiken i länet behöver utvecklas är visserligen alla överens om. Men allianspartierna tycker inte att den utredning som gjorts tillräckligt tydligt beskriver kostnader och möjligheter.

- Det är mycket märkligt att frångå principen att ta beslut med ett gediget underlag i ryggen. Dessutom har ingen ännu bedömt om man kan göra några effektiviseringar eller rationaliseringar inom kollektivtrafiken. Den rödgröna majoriteten väljer att inte göra några sådana bedömningar utan föreslår i stället en skattehöjning direkt, säger landstingsrådet Henrik Yngvesson (M).

Att styrgruppen med partikollegan Hjalmarsson i spetsen inte går på samma linje som de borgerliga i landstinget, är något som Henrik Yngvesson beklagar.

- Det känns lite tråkigt, för det är ändå de kommunala medborgarnas pengar som det rör sig om. Hjalmarsson har sagt att det är upp till landstinget själv att besluta om hur ambitionsökningen ska finansieras. Vi har från alla möjliga håll i landstinget sagt att vi inte har utrett det här klart, att det är viktigt att se till att vi har ett underlag som håller och att vi tittar på olika finansieringsmöjligheter innan vi börjar använda skatteverktyget.

Vid måndagens landstingsstyrelse yrkade allianspartierna att den trafikstyrelse som ska bildas för att arbeta med frågan, bildas som en interimstyrelse och startar sitt arbete redan i september, i stället för i januari som tidigare sagts. Det gick majoriteten med på, under förutsättning att även kommunerna tycker att det är en bra idé.

Sämre gick det för yrkandena om att det blir trafikstyrelsen ensam som får bereda frågan om ambitionshöjningens innehåll och hur mycket den får kosta, samt med önskemålet att vänta med att fastställa skattesatsen till landstingsfullmäktiges möte i november.

- Vanligtvis fastställer man skattesatsen för kommande år i budgetfullmäktige. Nu vill man från majoritetens håll låsa skattesatsen redan innan vi ens har börjat diskutera budget, säger Henrik Yngvesson.

Ärendet i korthet

Övertagandet av den allmänna kollektivtrafiken, färdtjänsten, riksfärdtjänsten samt resor till och från kommunal verksamhet som sker med färdtjänst, sker den 1 januari nästa år.

Kommunerna behåller ansvaret för skoltrafik, särskoleresor, verksamhetsresor samt kollektivtrafik med båt. Men enligt principöverenskommelsen ska man eftersträva en samordning med den allmänna kollektivtrafiken.

Finansieringen sker dels genom att landstingsskatten höjs med 41 öre och den kommunala skatten minskar med lika mycket.

För att kunna bygga ut trafiken ännu mer vill landstingsmajoriteten dessutom höja skatten med ytterligare 25 öre.

Ärendet behandlas slutgiltigt i landstingsfullmäktige om två veckor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om