Sven-Inge tänker slå världsrekord med sin gamla tvåtakts Saab-59

Sven-Inge Pettersson tänker slå världsrekord i hastighet med en tvåtakts Saab från 1959. Det låter omöjligt, men faktum är att rekorden från 1964 ligger inom räckhåll.

I år tänker Sven-Inge Pettersson slå det 45 år gamla världsrekordet för bilar upp till 1 000 kubik. Han försökte förra året, men hade inte rätt utväxling.

I år tänker Sven-Inge Pettersson slå det 45 år gamla världsrekordet för bilar upp till 1 000 kubik. Han försökte förra året, men hade inte rätt utväxling.

Foto: Brandin Hans

Västervik2010-02-08 00:00
- Jag satsar seriöst på att slå rekordet för bilar upp till 1 000 kubik, som sattes i Bonneville-öknen i Utah, USA år 1964 med en Saab som min, säger Sven-Inge Pettersson som bor i Fagerdal, precis på gränsen till Östergötland, norr om Tyllinge. Grenen heter "landracing" och jag tävlar mot alla typer av standardbilar. Mitt världsrekordförsök sker i Funäsdalen i slutet på mars. Till skillnad från i USA kör vi på is. Det går inte lika fort, men det finns fördelar.Landracing gäller en snitthastighet. Den tävlande får accelerera i en kilometer, sedan mäts hastigheten under en kilometer och så bromsar man i en kilometer. Sedan vänder ekipaget och allt görs om på tillbakavägen. Så rekordet gäller den sammanlagda hastigheten under två kilometer. Världsrekordet ligger på cirka 180 kilometer i timmen (103,5 miles per hour).- Det låter inte så mycket, men det gäller alltså snitthastigheten, förklarar Sven-Inge Pettersson. Det är ingen konst att komma upp i 200, konsten är att hålla farten. Där har Saaben en enorm fördel sin ålder till trots. Det var första bilen som byggdes efter prov i vindtunnel och den har samma droppform som en flygplansvinge.- Min gamla trotjänare trycks mot backen och går så stadigt att jag skulle kunna släppa ratten. Bilar med annan konstruktion brukar få problem med sidokrafter. Sven-Inge Petterssons senapsgula Saab hittade han på en loge i Kolmården. Allt är helt och rent men bilen har sannerligen ingen utställningsfinish. Den har ingen bur, allt är original frånsett två stolar med fempunktsbälte och motorn. - Motorn är trimmad. Ja, egentligen kan man säga att jag gjort en specialmotor som rymmer 1 000 kubik i stället för 750. Den treväxlade lådan är ersatt med en fyrväxlad. Fjärde växeln har en specialutväxling för den här tävlingen, den kommer från en Saab Sonett. Jag gjorde ett försök förra året, men hade inte rätt utväxling.Alla data från den gamla Saaben matas in på en laptop och analyseras av Sven-Inge Pettersson, som har hjälp av Niklas Enander, trimguru från Jonsered i Göteborg. - Den utveckling som sker på tvåtaktsmotorer står snöskoterbranschen för. Därför har jag en snöskoterförgasare till varje cylinder. Cirka 100 hästkrafter ger motorn. Den körs på E85 och speciell tvåtaktsolja som blandar sig med sprit. - Etanolen kyler bättre än bensin. Det är superviktigt att hålla koll på temperaturen. Kolvarna smälter vid 725 grader, jag brukar ligga på 690 grader vid full effekt. Det är kallt i Funäsdalen i mars och det är också en fördel. Vid minus 20 grader är luften riktigt syremättad och det ger tio procents extra effekt. Så jag hoppas på en riktigt kall marsdag för rekordet.- Jag vet att världsrekordet ligger inom räckhåll, säger Sven-Inge Pettersson, som kört tvåtakts Saab i rally sedan mitten av 70-talet.
Landracing
Det finns en speciell hemsida om landracing med text, bilder och filmer. www.landracing.se
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om