"Västervik föredöme för många andra kommuner"

Kreativitet var temat under Tillväxtdagen som för sjätte året hölls på Gränsö slott på onsdagen. Där mötte lokala företagare både varandra och flera superentreprenörer.  - Inom Västerviks näringsliv har ni i dag en vi-anda som nästan går att ta på!

Tillväxtdagens programledare Tommy Ivarsson visar upp Sporken, kombinationsbesticket som kanske kan placera Västervik på världskartan som "Home of the Spork".
Foto: Ellen Kindstrand

Tillväxtdagens programledare Tommy Ivarsson visar upp Sporken, kombinationsbesticket som kanske kan placera Västervik på världskartan som "Home of the Spork". Foto: Ellen Kindstrand

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2009-05-28 10:35
Det sade programledaren/moderatorn Tommy Ivarsson då han inledde Tillväxtdagen.- Västervik är numera ett föredöme för många andra kommuner. Under Tillväxtdagarna, en viktig arena för det lokala näringslivet, skapas dialog och byggs många för alla parter fruktbara nätverk. Arrangör är Tjustgalan med sponsorer.Fredagen den 13 mars var en svart dag i Västervik när 1 500 jobb försvann från Electroluxfabriken.Några år senare var Västervik dock en raket i Svenskt Näringslivs tillväxtbarometer. Ett helt nytt näringsliv och entreprenörskap reste sig likt Fågel Fenix ur askan och visade att destruktion kan föda kreativitet och förnyelse. Jobben kom tillbaka.- Tidigare var Västervik helt beroende av tio större företag som utgjorde 80 procent av näringsklivet. I dag finns här mer än 250 företag och nya tillkommer hela tiden, säger Tommy Ivarsson som menar att en viktig framgångsfaktor är att kraften har kommit underifrån.- Det finns i dag en betydligt bättre beredskap i Västervik att ta hand om nya idéer.Lågkonjunktur och ekonomisk kris i hela världen gör att det just nu inte är fråga om någon större tillväxt i näringslivet, ens i Västervik.I dessa kristider kan samtidigt förmågan till kreativt tänkande vara avgörande för kommunens fortsatta företagande. Årets Tillväxtdag presenterade tre tunga idésprutor inom kreativitet och tillväxt: Torsten Jansson, vd för New Wave som äger bland annat Orrefors Kosta Boda AB, delade med sig av sina erfarenheter av entreprenör- och ledarskap i såväl med- som motvind. Det är mycket tufft för hans glasbruk just nu. Robert af Jochnick, numera styrelseordförande för sitt framgångsrika hudproduktsföretag Oriflame, berättade om en 41 år lång resa där Oriflames omsättning ökade från noll till flera miljarder kronor. Morten Robert Gray, norsk engelsman och kreativitets-guru, talade om kreativitetens betydelse för företagens och regionens utveckling och tillväxt.
Även workshop
En nyhet vid årets Tillväxtdag är en efterföljande workshop under torsdagen med en av Skandinaviens ledande kreativa hjärnor, Morten Robert Gray.Workshopen, som genomförs i samarbete med Västervik Framåt AB, beskrivs av arrangören som "en turbo för kreativa processer och kan komma att förändra hela din verksamhet".På workshopen får deltagarna lära sig hur man löser problem i sin verksamhet smartare, bättre och snabbare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om