Har ni glömt hur viktig en södra infart var?

Att det planeras cykelbanor i Västervik är verkligen jättebra. (Använd järnvägsspåret från Lucernakrysset ut till pappersbruket och förbi hundklubben).

En enda infart till Västervik är inte tillräckligt, menar skribenterna som oroar sig för vad som kan hända om exempelvis någon saboterar infarten vid Hermanstorp.

En enda infart till Västervik är inte tillräckligt, menar skribenterna som oroar sig för vad som kan hända om exempelvis någon saboterar infarten vid Hermanstorp.

Foto: Martina Gradian

Insändare2023-11-24 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det handlar om stora pengar vilket vi förstår men då tänker vi: En södra infart – är inte det jätteviktigt eller har ni glömt det?

Det finns en in- och utfart från Västervik. En! Vilken stad, by eller samhälle har en enda infart? Min man reser mycket i hela Sverige och från söder till norr så finns det extremt få ställen där det bara finns en in- och utfart, ta som exempel i vår kommun Almvik och Gamleby – där finns det minst tre in- och utfarter.

Det tar minst åtta minuter (i bästa fall) att ta sig från Ludvigsdalsområdet till Hermanstorp vintertid och då ska vi inte prata om sommartid med alla turister som bor på Lysingsbadet, alla stora lastbilar som ska till och från pappersbruksområdet och så vidare.

Det måste bli en södra infart och inte bara en diskussion. Vi kan inte bara ha en in- och utfart till och från Västervik. Det känns livsviktigt att kunna ta sig ut ur Västervik om något skulle hända. Det kan verkligen hänga på liv eller död och som världsläget är nu kan allt hända. Ponera om broarna vid Stora strömmen och Hermanstorp sprängs.

Snälla ni politiker tänk efter, verkligen tänk, och ta upp frågan och gör något åt det.