Thomas Kongstad

Sparka bollen!

I väntan på Rikard Norling....

Västervik Ett lag förändras hela tiden. Nya spelare kommer och andra försvinner, likadant är det med ledarna både på senior- och ungdomsnivå. Detta märks väl främst på seniornivå eftersom det är mer medialt uppmärksammat, men också på ungdomsnivå sker förändringar.

Men att vara tränare skiljer sig inte så mycket oavsett vilken nivå man är engagerad på eller i vilken idrott.
Att vara tränare innebär att:
leda lärande - med uppgiften att skapa tillfällen som utvecklar spelarna
leda gruppens utveckling - med uppgiften att skapa ett lag
leda sin egen utveckling - med uppgiften att utveckla sin egen fotbollskompetens och ta ansvar för sin personliga utveckling

Det är tränarnas uppgift att planera antalet träningstillfällen och dess innehåll, både på kort eller lång sikt under säsongen så att det passar spelarnas inställning till träning och matcher. Oftast pratas det bara om lagets och spelarnas utveckling och vad som krävs för att uppnå vissa uppsatta mål, men lika viktigt är det att fundera på tränarens personliga utveckling. Dels för att klara kraven som föreningen och spelarna har, men även för att hitta sin egen motivation i uppdraget.

På seniornivå analyserar förhoppningsvis "gamla" tränare varför föregående säsong gick som det gick, vad som krävs och bör göras för att utveckla spelet och gruppen, medans "nya" tränare kommer in med nya idéer om träning och spelsätt.

Oftast anser tränarna att de inte har tid att åka iväg till annan ort någon dag eller ett antal dagar för att få kompetensutveckling, utan att det räcker med den ryggsäck de har efter sin egen spelarkarriär eller att få influenser från exempelvis Viasat Fotboll.

Precis som spelarutveckling, så kan man också skapa "bollplank"/diskussionsforum över gränserna för kommunens tränar-/ledarkår oavsett senior, ungdom, dam, herr eller inom föreningarna. Vad gör andra tränare? Hur utvecklar vi spelet? Hur får vi spelare att träna?

Hur resonerar man kring exempelvis passningsspel?
Man tycker att laget har dåligt och långsamt passningsspel, vad gör man då? Jo, man inför tillslagsbegränsningar under träning. Detta är ett typexempel för en seniortränare som vill vara spelförande eller en ungdomstränare som själv varit spelare nyligen. Vad händer? Passningsspelet blir ännu sämre. Kanske vore det bättre att spela med det antal tillslag som spelarna klarar för tillfället.

Hjälp varandra - lär av varandra



Ledaskap

För att egen kompetensutveckling har jag utvärderat VFF herr 2016 utifrån den målsättning vi hade tillsammans med resultatet, allt från arbetssätt till hur vi tränat och spelat. Men jag har även läst en hel del intressanta böcker om ledarskap såsom, Att skapa effektiva team-Susan A. Whelan, Om tränarrollen och ledarskap-Björn Melin (tolv intervjuer med några av svensk fotbolls- och handbolls största profiler), Positiva minnen av framtiden-Nanne Bergstrand/Benny Haag, OM-vägen till EM guldet-Håkan Wallenius/Håkan Ericsson. Alla böckerna rekommenderas om man är intresserad av ledarskap oavsett om man har en ledande roll inom idrotten eller näringslivet.


Rikard Norling

Nu väntar jag på att Rikard Norling skall skriva en bok om sitt ledarskap. Rikard Norking, AIK, som jag tycker är allsvenskans bästa och mest intressanta tränare, trots att jag har Djurgår'n som favoritlag.

Över gränserna var det ja....

Rikard Norling om talanger
"Man kan säga att det poppar upp spelare hela tiden, på sensommaren brukar de poppa upp som svampar. När man plockar fina primörer finns det bara plats för ett visst antal i korgen. Och i och med att det kommer upp så fina hela tiden så är det viktigt att man tillagar dem lite fint också så man får plats för nya."

Sparka bollen!

 

 

Sommarlov, sol, bad och fotboll

Västervik Nu börjar också tiden för de unga spelarna att vara med på olikafotbollsläger, cuper mm, vilket också kan innebära drömmar om smålandslags- och landslagsspel och dylikt. Förra veckan genomfördes Sparbankens Fotbollsskola 2017 på ett antal platser i kommunen. Om några veckor, närmare bestämt 10-14 juli, genomförs SAFF Camp - ett spanskinfluerat fotbollsläger i Västervik.

Men närmast på den fullspäckadelägersommaren är det välkända Västerviks-lägret, som startar på torsdag (29-6) och håller på tills söndag (2/7). Det är ca 400 flick- och pojkspelare från hela Småland som är uttagna att deltaga. Det kommer att vara fullt med träningar och matcher på Bökensveds och karstorps gräsplaner.

Målsättningen med lägret är att motivera och utbilda ungdomarna på bästa sätt. verksamheten inriktas mot utbildning av framtidens bredd- och elitspelare. SmFFs uppgift under lägret är att ge startskottet, visa möjligheterna, handleda och höja spelarnas nivå samt inventera, de för dagen, mest talangfulla spelarna fr.o.m 14 år och uppåt.

På pojksidan bildar Västervik/Vimmerby/Hultsfred ett lag med totalt 22 spelare. I detta lag så deltar följande spelare från kommunen.
IFK Västervik: Oliver Eriksson, Ludwig Gustafsson, Albin Delic.
Västerviks FF: David Alenius, Carl-Henrik Edvardsson, Hugo Nordén, Isak Grönlund, Ludvig Heinz, Henrik Pettersson, Jonathan Winness Jonsson, Gunnar Viggvik, Ludvig Elisson, Isak Alenius Söderlind, Anton Fredriksson.

På flicksidan bildar Nordöstra Småland ett lag med totalt 34 spelare. I detta lag så deltar följande spelare från kommunen.
IFK Västervik: Annie Magnusson.
Tjust IF FF: Alice Brown



Jag har själv varit med på Västerviks-lägret som spelare, instruktör och som ansvarig spelarutbildare på flicksidan så jag vet vilken anspänning det är inför lägret. Det är många som kommer med spända ansiktsuttrycken när de anländer till lägret, men också med förväntansfullhet.

Det är många pojkar och flickor som kommer att ha en massa funderingar, vara nervösa och spända när de anländer till Ludvigsborgsskolan (flickor) och Ellen Key-skolan (pojkar). Vart/hur skall man sova? Vad får man att äta? Vilka är de andra spelarna? Kommer jag att bli uttagen till nästa läger?

Några tips inför kommande läger
1. Vila inför lägret. det är fyra dagar med mycket anspänning och mycket fotboll som skall genomföras. Vila före, under och efter lägret.
2. Ha kul, njut av stunden (lägret). Ni har hjort bra ifrån er på tidigare läger och det kommer ni att göra nu också.
3. Ni kommer att ha jättemycket att göra, fullspäckat schema. Tänk på att sova ordentligt, lägga er i tid, vila (när det är vila på schemat), äta och dricka ordentligt.
4. Slappna av. Bry er inte om att det är en massa människor som tittar på er när ni tränar och spelar matcher. De är där för att de är intresserade och för att ni visat att ni är duktiga.
5. Lyssna på era instruktörer, ställ frågor. ta åt er så mycket fotbollsutbildning som möjligt.
6. Tänk på laget, inte jaget. Gör laget bra, då är du själv bra.

Till föräldrar/tränare
Tänk på att ge era barn/spelare rätt förutsättningar att få ett roligt och givande fotbollsläger/-utbildning. De behöver inte träna eller spela match dagarna innan lägret. Hjälp barnen/spelarna att ge dem ledigt i några dagar efter lägret, för spelarna vill spela oavsett tidigare belastning.

Supporta och stötta era barn/spelare. Det kan vara så att man exempelvis inte vid varje match får spela på den position som man har i klubblaget. Se det som utbildning,mäjlighet att få visa upp andra kvalitéer som spelare - se möjligheten, ha kul.

Till Er som skall vara med på Västervikslägret - lycka till och ha en fantastisk kul fotbollshelg/läger.

Avslutningsvis ett träningstips till tränarna, så väl ungdom som seniortränare. jag bloggade tidigare om spelförståelse och vikten av "att lyfta blicken" och se spelet. Hittade en övning, har inte prövat den själv någon gång, men får väl ta med mig den i höst.



Vi pratar hela tiden om att lyfta blicken ifrån bollen för att se spelet och hitta rätt spelare att spela till. Prova att köra samma typ av spel men ta bort de enfärgade västarna och ersätta dem med enfärgade pannband istället. det kommer säkert att vara många som har svårt för det i början, men när de lärt sig att lyfta blicken så skapar de massvis med tid  för sig själva och medspelare genom att ta rätt beslut. detta genom något så enkelt som att lyfta blicken.

Jag rekommenderar er att testa att träna med pannband istället för västarna. jag tror att ni kommer att märka skillnadom inte annat så får ni en annorlunda och kanske roligare övning för spelarna. Om ni inte har tillgång till pannband så kan man alltid binda västarna runt huvudet, det är dock mycket enklare och smidigare med pannbanden. Återkoppla gärna om ni testar övningen och hur den uppfattades.

Det blev lite förändringar i skrivandet, så ni som eventuellt väntade på ett inlägg om laget som imponerat kanske allra mest i kommunen under vårsäsongen får vänta till nästa blogginlägg.

Sparka bollen!

"-Vi har breddat och spetsat"

Västervik Den uttalade målsättningen hos Ankarsrums IS herr är att man vill förbättra sin placering från förra säsongen. "-Vi har en bra känsla i laget, med drivande unga spelare och en del äldre. Vi känner att det vore kul att satsa lite mer, så även om femman kommer att bli tuff så vill vi såklart bli bättre denna säsong. Det känns som att vi både breddat och spetsat truppen" sa lagkaptenen Jesper Skälhammar inför seriestart.

"-Ankarsrum har ett spelsätt som är anpassat efter truppens kvalitéer. Vi har alltid varit ganska små och inte så bra på att spela fysiskt. Så det jobbar vi efter." (Jesper Skälhammar igen)

Inför säsongen värvade AIS fem spelare, Adam Edström (Västerviks FF), Jesper Karlsson (Medkila IL), Jonas Karlsson (Södra VI IF), Christoffer Björk (Gunnebo IF), Herman Selerud (Hjorted/Totebo). Och under säsongen har även Timo Nieminen (Tjust IF FF), Anton Preusse (Gunnebo IF, ej spelklar ännu) och Ulf Carling (IK Virgo) tillkommit.



Tränaren Johan Karlsson-Törndahl inför säsongen: "-Tanken är att vi skall vara mer spelförande högre upp i planen och bli tryggare med bollen. Där kommer Adam Edström att få en viktig roll. Med hans bolltrygghet och passningsspel skall han sätta fart på bollen och anfallsspelet i djupled och via spelvändningar, men även värdera att vila med bollen inom laget vid behov. Medans Jesper Karlsson förhoppningsvis är den forward som krävs för att vara med i serietoppen, alltså ett lags forward som gör minst 20 mål för sitt lag under en säsong. Jesper är en boxspelare, och har en stor verktygslåda som avslutare."

Jag skrev den 23 mars i ett blogginlägg efter AIS första tävlingsmatch,
i Hyundai Cup mot IFK Västervik (förlust 1-2), att det skall bli intressant att se
hur AIS löser
att få ett mer offensivt inriktat passningsspel
att få med fler spelare i anfallsspelet och in i boxen
att inte bli så baktunga i uppspelsfasen

Hur har då AIS startat seriespelet?
AIS har hittills uppfyllt sin målsättning, efter nio spelade omgångar leder man div 5 på 22 inspelade poäng. Samma poäng som IFK Österbymo men med bättre målskillnad och tre poäng före Horn/Hycklinge IF men med en match mer spelad.

9 - 7 - 1 - 1     29-10  22
Hemma
5 - 5 - 0 - 0     18-1    15
Borta
4 - 2 - 1 - 1     11-9     7

Försvarsspelet fungerar, det är bara IFK Österbymo som har släppt in färre mål. AIS har ett snitt på 1,1 insläppt mål/match. ett starkt kollektivt försvarsspel, där utgångspositionerna ser ut att vara 1-4-1:4-1 (positionsförsvar) och styrs av Jesper Skälhammar i det defensiva blocket tillsammans med Morgan Nyberg i målet, som också gjort några avgörande räddningar vid några kritiska lägen i vissa matcher. Dock finns det lite spelytor och vissa specifika tillfällen att söka för motståndaren, där AIS har haft och har lite problem att försvara sig på och vid, men dessa ytor och tillfällen får motståndarna själva hitta.

Offensivt gör man 3,2 mål/match, varav Jesper Karlsson gjort 11 av lagets29 mål i div 5 NÖ. Skytteligan AIS: Jesper Karlsson 11, Christoffer Fröberg 4, Adam Edström3.
Positivt är att målen kommer till på olika sätt, allt från frilägen, nick, inspel och distansskott. Tanken med utgångspositionerna är nog att försöka få formationen 1-2-1-4-3 (lek med siffror) i speluppbyggnaden.



Jag tror att Johan vill att de skall spela ett varierat passningsspel där låg och hög risk blandas i uppspelsfasen. AIS vill vara tydliga med att man håller ett gott tålamod i speluppbyggnaden. Spelarna får gärna spelvända ett antal gånger, men med tempo, i backlinjen eller med hjälp av balanserande mittfältare för att antingen kunna etablera anfallsspel med rättvända spelare centralt eller vända ut i ytterzoner framför eller bakom backlinje.

Idag är man inte lika baktunga i uppspelsfasen, har ett lite högre utgångsläge i ytterzonerna. Detta har bidragit till ett mer offensivt passningsspel och fler målchanser, men det saknas fortfarande lite spets i anfallsspelet. Man måste hjälpa forward mer, genom att försöka hota mer i djupled från ytterzoner och från centrala mittfältare i spelyta 2 och 3 när/om forward sjunker ned felvänd eller kommer ut i ytterzon. Spela med tydliga signaler och noggrannhet.



AIS har hittills imponerat
i seriespelet, Adam Edström har styrt lagets anfallsspel med ett precist och noggrannt passningsspel, Jesper Karlsson gör mål, Awet Shambel Habtu och Robin Thorén Johansson utmanar i ytterzoner, Lukas Henriksson och Victor Carlsson hotar centralt i djupled med löpningar och skott samt Jesper Skälhammar styr backlinjen och försvarsspelet nerifrån sin position. Men det gäller att fortsätta vara ödmjuka och jobba hårt för varandra både på träning och match. Att hela tiden vara konsekventa, tydliga och noggranna ute på planen. Framför allt med det spelsätt som AIS vill spela, så krävs det mycket träning, positionsanpassad, men också en bra fysisk status för att orka.



Det finns spelare
som kan räknas in i gruppen rubrikspelare/helhetsspelare - Adam Edström och Jesper Karlsson och som helhetsspelare - Lukas Henriksson, Victor Carlsson, Jesper Skälhammar och Morgan Nyberg. Utöver nämnda spelare finns det ett antal spelare som i takt med lagets framgångar kommer att utvecklas ytterliggare under säsongen.

Kan tränaren Johan Karlsson-Törndahl få till ytterliggare kvalitativa träningstillfällen så kommer utvecklingen bli ännu större för hela truppen och laget. I Johan K-T har nog Ankarsrums IS kommunens mest fotbollskunniga och instruktionskunniga herrtränare, som hela tiden vill driva och utveckla sin trupp framåt spelmässigt. Men det gäller att spelarna är införstådda och beredda att jobba för varandra med kollektiv och individuell arbetsinsats. Är det det, så kommer AIS att uppnå sin målsättning att förbättra sin placering från 2016.

Janne Andersson, Sveriges Förbundskapten i fotboll, svarade inför matchen mot Norge i tisdags på frågan.
"- Kan du överraska Lasse Lagerbäck och Norge i matchen tror du?
- Jaja, det är fotboll vi pratar om. Som sagt, varje match lever sitt eget liv. Man har en grundstruktur i sitt spel - det kan gälla anfall eller försvar - sen är det spelarna ute på planen som tar ansvar och värderar sina lägen. Vi tränare sitter inte med "joystick" och styr dem. Så utifrån det perspektivet hoppas jag att det kan komma jättemånga överraskningar."

Precis likadant är det med Ankarsrums IS. Johan och hans ledarteam har skapat en grund, som ger spelarna förutsättningar och trygghet, och nu ser det ut somdet är upp till spelarna vilken placering av topp 4 det skall bli.

Det skall bli intressant att se hur laget tar sig an ett äldre, mer erfaret, större och mer kraftfullare Storebro IF på lördag med Jimmy Wickström, Joakim Ivarsson och Johan carlsson i spetsen, som nu har fått vittring på den absoluta tabelltoppen.

Tyvärr kan jag inte se hela matchen, men första halvlek, då jag skall frilansa för VT-Sporten. jag skall referera samtliga matcher som våra kommunlag är inblandade i under lördagen, men lördagens huvuduppgift blir att på plats bevaka laget jag tränade förra året, Västerviks FF, som spelar på Bökensved mot Ängö BK. Vilket också skall bli väldigt intressant, då det kommer att vara den första hela matchen jag ser VFF spela i år.

Nästa gång skall vi titta på det kommunlag på herrsidan som kanske har överraskat och imponerat allra mest i kommunen. Laget som "tappade halva laget" och skulle börja bygga nytt. Hade siktet på inställt på att kämpa på den nedre halvan, men efter 9 spelade omgångar så ligger man på kvalplats till div 5. Förlust i premiären mot Edsbruk IF med 1-2, sedan är man obesegrade i 8 matcher (6 segrar, 2 oavgjorda matcher) varav man har hållit "nollan" i sex av dessa matcher.

Sparka Bollen!


"Rubikspelare" eller "helhetsspelare" - vad får vi och vad vill vi ha?

Västervik Om två veckor startar U21 EM, som spelas i Polen och där Sverige är regerande mästare. Det skall bli intressant att följa Håkan Ericsson och hans landslag och se om de kan återupprepa EM-succén från 2015.

Inför U21 EM 2015 spelade Sverige ett antal träningsmatcher med blandade resultat och kvalité. Laget var på långa vägar inte färdigt, prestationerna varierade mycket. Vissa spelare blandade fantastiska insatser med att i nästa stund, alldeles för enkelt ge bort bollen. de var heller inte beredda att lägga ner det jobb som krävdes för att återerövra den. Den tänkta stommen av spelare, var inte så stabila som förbundskaptenen Håkan Ericsson och ledarstaben hade hoppats på. Samtidigt behövdes de "matchavgörande spelarna". För att definiera de olika spelartyperna myntades begreppet "rubrikspelare" och "helhetsspelare".



En "rubrikspelare" är den spelare som ofta gör det oväntade, som kan avgöra matcher och har en väldig tydlig spetsegenskap. Som exempelvis kan vara en god dribbler, extremt snabb eller utrustad med ett bra skott. En sådan spelartyp har helt litat på sin spetsegenskap och många gånger missat att träna sig i de andra delarna av spelet. Ofta spelar den här "typen" på intiution och har svårt eller känner sig rent av hämmad av att följa taktiska spelplaner. Den här spelaren får självklart de stora rubrikerna. Förmågan att trollbinda har alltid uppskattats av supportrar och journalister/kommentatorer.

En "helhetsspelare" däremot är kanske lite "grå" i sin framtoning, gör sällan spektakulära saker men har koll på alla delar i spelet. Anfallsspel, försvarsspel, fasta situationer, defensiv och offensiv omställning, allt finns med i repertoaren. Hen är också duktig på att läsa spelet, kan överföra teoretiska förståelsen till praktisk handling ute på planen och är också beredd att hjälpa andra då det behövs. Några av de här spelarna har också goda ledaregenskaper. De kan göra andra bättre för att de har full koll på sin egen prestation.

Det krävs att se på en match med analytiska ögon för att inte de här spelarnas prestation ska försvinna i mängden utav några individuella prestationer från de andra spelarna, de med spetskompetensen. Det är de här spelarna som är grundstenarna i ett lagbygge.

Om vi kopplar ovanstående till kommunens herr och damlag, finns det rubriksspelare i lagen? 
Ja, det gör det, skulle tro att det finns i alla kommunens lag. Men vill nog påstå att de är extremt sällsynta hos damlagen, kanske rent av obefintliga. Damspelarna har en mycket mer lojal inställning till sin fotboll.

Det är givetvis på både gott och ont. Samtliga lag behöver sina "rubrikspelare" för att vara med slåss i serietoppen och ha möjlighet att vinna sin serie, och då gäller det att "hitta" rätt balans i laget så att man har täckning i lagkollektivet.

Att var det ena eller andra är inget som behöver vara bestående, man kan ju hoppas att flertalet spelare går ifrån att vara rubrikspelare till att bli helhetsspelare. Spelare som kan behålla sin spetskompetens och komplettera detta med arbetet tillsammans med övriga är de som är de bästa över en hel säsong. De bidrar till lagspelet även de dagar de inte spelar på topp och blir matchvinnare de dagar de når sin fulla kapacitet. det är dessa spelare tillsammans met helhetsspelarna som skall vara kandidaterna till Guld- och Diamantbollen som delas ut i november månad.

Men hur skall en helhetsspelare vara, finns det någon kravprofil?
Njaa, spelaren skall ha spelförståelse, vara teknisk, kunna göra mål, vara konditionsstark, man skulle få en massa olika svar om man frågar efter egenskaper på en helhetsspelare. Jag har istället delat upp det
i en spelarprofil per position:
Målvakt - Ytterback - Mittback - Yttermittfältare - Central mittfältare - Forward.

Kvalitetsprofil:

Målvakt
Anfallsspel
Bra mottagningsteknik
Bra korta och långa passningar
Bra utsparks- och utkastteknik
Försvarsspel
Bra grepp och fallteknik
Bra upphoppsteknik
Bra positionsspel

Generellt: Kommunicera i spelet/trygghet - Spänstig - Explosiv - Stor räckvidd - Bra koordination

Ytterback
Anfallsspel
Bra mottagningsteknik
Bra på att driva boll
Bra tillslagsteknik, korta och långa passningar
Bra inläggsteknik
Försvarsspel
Bra pressteknik
Bra tacklingsteknik
Bra positionsspel

Generellt: Snabb på långa och korta löpningar - Mycket bra löputhållighet

Mittback
Anfallsspel
Bra mottagningsteknik
Bra tillslagsteknik, korta och långa passningar
Litet risktagande
Bra på att driva boll
Bra huvudspelare
Bra passningsspelare
Försvarsspel
Bra tacklingsteknik
Bra positionsspel

Generellt: Kommunicera i spelet/trygghet - Snabb - Spänstig - Stark i närkampsspel 

Yttermittfältare
Anfallspel
Bra mottagningsteknik
Bra i en mot en situationer
Bollbekväm/bra på att driva boll och utmana
Bra inläggsteknik
Bra tillslagsteknik, korta och långa passningar
Duktig på att göra mål
Försvarsspel
Bra pressteknik
Bra positionsspel

Generellt: Mycket snabb - Ofta löpa i hög fart (maxfart)

Central mittfältare
Anfallsspel
Intellegens förståelse/se spelet
Speluppfattning
Bollkontroll/bollbekväm
Attackera med löpningar/skott
Bra mottagningsteknik
Bra passningsspelare
Försvarsspel
Bra pressteknik
Bra positionsspel

Generellt: Tvåvägsspelare 50/50 - Kommunicera i speler/trygghet - Mycket bra löputhållighet

Forward
Anfallspel
Bra mottagningsteknik
Bra en mot en
Bra tillslagsteknik, korta och långa passningar
Bra skott
bra huvudspelare
Bra avslutare
Klara av att spela felvänd/djupled
Modig
Försvarsspel
Bra positionsspel

Generellt: Snabb - explosiv - stark i närkamper - Bra koordination

Vad gäller ovanstående kravprofil, så finns det säkert egenskaper som några tycker att detta behöver inte denna typ av position eller att de behöver andra egenskaper. men det är ju upp till var och en att reflektera och fundera över, både som spelare, tränare och publik.

Som tränare gäller det sedan att balansera upp laget/lagdelarna i offensiv och defensiv balans. Hur gör man bär man tittar på balans. ,an utgår ifrån 100%, exempelvis i ett spelsätt 1-4-4-2, bör kanske en central mittfältare h en balans som är 50/50 (tvåvägsspelare). Om en yttermittfältare är 20/80, 20% defensiv och 80% offensiv, så kanske det inte är så lämpligt att spela en ytterback bakom som också är 20/80. varför? för då finns det risk att det blir stora spelbara ytor för motståndarna att anfalla på. Det optimala är kanske att man har en defensiv/offensiv balans som är 50/50, vilket skulle innebära att man som spelare är lika bra defensiv som offensiv, en tränares drömspelare kanske, men verkligheten ser inte riktigt ut så.

Det är samma sak med "rubrikspelaren", där får man tänka till hur balansen ser ut runt omkring dem. Givetvis blir både kravprofilen och balansen olika beroende på vilket spelsätt och utgångspositioner man väljer att spela med.

Sverige fick ju ordning på det, så det slutade med guld. Hur ser det ut i kommunlagen? Finns det många rubrikspelare? Hur ser det ut i lagen som förtillfället går bra i sina seriespel? Vilket spelsätt använder de sig av? hur ser balansen ut? Det skall vi titta på nästa vecka.

Sparka Bollen! 




 

Del 2 - Spelförståelse - vad är det, och går det att träna?

Västervik Det är viktigt att spelarna har en trygghet i sitt spel. Då kan medspelarna lättare samverka, då de vet att medspelaren kommer att lyckas. Det innebär att vi som tränare måste låta spelarna träna positionsanpassat för att ge spelarna den tryggheten, vilket leder till att laget/lagdelarna kan samverka i spelet och vi kan vinna matcher på en kollektiv insats istället för att förlita oss på att en individuell prestation skall ge oss tre poäng.

I UEFAs nya tränarutbildning finns området "Att förstå spelet fotboll". Detta består av fyra olika faser i denna ordning:
1. UPPFATTA
2. VÄRDERA
3. BESLUTA
4. AGERA

Först behöver jag UPPFATTA situationen som jag befinner mig i. jag behöver lyfta på huvudet och se mig omkring vad som händer med både mig själv, mina medspelare och motspelare. Det sägs att bra spelare kan se flera steg i förväg innan det händer. De rör på huvudet i 360 grader jämt och ständigt och låter blicken scanna av planen. Se här före detta Chelsea-spelaren Frank Lampard (öppnas i nytt fönster) hur mycket han rör på huvudet, och samlar in information.



Nästa del är att VÄRDERA all information som kommit in. Ska jag hålla i bollen eller ska jag passa den vidare? Och om jag nu skall passa, skall jag spela kort eller lång passning? Eller driva med bollen själv? Spelaren VÄRDERAR alla alternativ som han/hon har och försöker hitta den bästa lösningen för situationen ur hans/hennes synvinkel.

När spelaren till sist tagit fram alla sina alternativ måste spelaren ta ett BESLUT om vad han/hon ska göra. Det kan vara allt från att passa kort istället för långt, skjuta eller driva upp bollen, eller vad det nu kan vara, men ett BESLUT grundat på den information som spelaren samlat in.



Slutligen kommer vi till det som vi på läktaren ser - själva fotbollsaktionen, när spelare AGERAR. För det är en sak att ta ett beslut, men en annan att faktiskt genomföra och agera efter det. Det är detta som är det svåra, för här handlar det mer om den funktionella tekniken än om det spelförståelsemässiga.

Sammanfattningsvis kan man säga att ovanstående tar ju inte några minuter, i bästa fall har vi några sekunder på oss att UPPFATTA - VÄRDERA - BESLUTA - AGERA. Det innebär ju också att vi behöver ha en funktionell teknik och fysisk status för att som seniorspelare klara av att AGERA på ett bra sätt i 90-95 minuter.

Men hur skall vi träna upp spelförståelsen?

Förra veckan skrev jag om att titta på fotbollsmatcher i större utsträckning än vi gör idag, för att lära oss förstå spelet fotboll, framförallt på flick- och damsidan. Vill man inte åka iväg och se matcher, så gå och titta på matcher i närområdet.

Varför inte göra det i organiserad form? Tillsammans med laget titta på något av sin egen förenings representationslag eller besöka någon annan förening och match. Daniel Wessman (AIS), Rolf Landin (TIF), Åsa Kongstad (VDF), Magnus Fält (VFF), Johan Karlsson-Törndahl (AIS), Tobias Pettersson (ÖIK), Christer Peerebom (IFK), Daniel Sjögren (TIF), Sören Karlsson (EIF), Ulf Petersson (H/T), Andres Canas (B.O.IF), Stefan Gustavsson (GIF), Martin Rosén (HBK) ställer säkert upp och berättar om lagets spelidé och tankar inför matchen.

En annan viktig del är att få spelarna, framförallt ungdomsspelare, att utveckla dessa delar är att få spela mycket matchspel i olika former och att få vara i situationer med bollen ofta.



"-Här kan jag se ett problem att man (generellt) spelar på för stora ytor, man låter barn i åldrarna 6-9 år spela 7-mannaplan. Av den anledningen tycker jag att man för de minsta åldrarna ska fokusera på 3-manna och 5-manna i åldrarna 6-9 år, där man under åren 6-7 år arbetar mycket 3-mannaspel och i slutet av året när de är 7 år börjar testa 5-manna. För att sedan i åldrarna 8-9 år spela 5-manna där man i slutet av året vid 9 års ålder börjar testa på 7-manna spel.

Genom mycket spel och övningar där det är motståndare med så får spelarna även jobba med att spela anfallsspel och försvarsspel samtidigt." säger Johan Runnander, SmFF.

Då är vi tillbaka till det inlägget som jag publicerade 30 mars om Framtidens fotboll - spel på mindre planer och med sarg. Som handlade om SvFFs förslag att ändra reglementet så att det skulle bli roligare att spela - mindre planer - fler bollberöringar, för att på sikt utveckla bättre fotbollsspelare med bättre teknik och spelförståelse.

Det gäller också att vi fortsätter att förstärka/förbättra den funktionella tekniken, de olika momenten vid mottag, medtag, passning, driva, nick, skott mm tillsammans med den fysisika statusen för att koppla ihop det med utvecklingen av spelförståelse och speluppfattning. Ju bättre funktionell teknik och fysisk status man har, desto bättre förmåga att fatta rätt beslut i rätt tid och tillfälle har man.


Att träna spelförståelse är tålamodskrävande, långsiktigt och en komplex process.
I träning: Ha ibland med koordinationsmoment, med/utan boll. Ha det som en del i uppvärmningsfasen, och man kan dela in den i två delar. Specifika motoriska färdigheter (="teknik" med boll) och grundläggande motoriska färdigheter (= balans, vändningar, acceleration, riktningsförändringar med/utan boll).

Ju bättre vi kan behärska våra fotbollsfärdigheter - ju mer tid skapas för att uppfatta - värdera - besluta - agera.

Spelträning
Situationsanpassning - vilka typer av situationer som spelarna ställs inför är beroende på lagets spelsätt. Utforma spelmoment, spelövningar, smålagsspel, mellanstora spel och helplansspel, så att spelarna utsätts för dessa situationer så ofta som möjligt.
Variation - Ha olika spel på samma tema, utforma förändringar och stegringar. Så matchlikt som möjligt.
Positionsanpassat - träna i matchlika positioner, exempelvis en ytterback skall inte träna som en forward utan i sin specifika matchposition. Däremot skall yngre spelare träna och spela på olika postioner, vilket främjar deras utveckling.

De yngre spelarna bör träna mycket på färdighetsträning, som är grunden för att kunna utveckla spelarna spelförståelse. Koppla ihop färdighetsträningen med medspelare och motspelare UTAN tillslagsbegränsningar vid varje träningstillfälle. Låt spelarna värdera och besluta om det behövs ett, två eller flera tillslag.

Vid all spelträning BÖR TRÄNAREN VARA INSTRUKTÖR och INTE IGÅNGSÄTTARE, vara aktiv och instruerande ute på planen. Ställ frågor till spelarna under träningarna utifrån situationer som inträffar på planen. Låt spelarna svara och resonera. Även om spelarna kommer med bra svar kan du som instruktör fråga om han/hon har en alternativ lösning och hur den i så fall ser ut.

Exempel på frågor i försvarsspel - pressteknik
Hur nära skall du vara bollhållaren?
Hur ska din fotställning/tyngdpunkterna vara?
När ska du avvakta/försöka vinna boll?
Vad vill du med pressen?
Varför ska du försöka hålla bollhållaren felvänd?

För att utveckla spelförståelse, såväl teoretiskt som praktiskt, så bör vi alltid utgå från spelet. Träningen bör innehålla ca 60-70% av olika spelmoment enligt ett tema. Det moment du lär ut idag lär ut isolerat, ska du alltså kunna lära ut i spel.

Men det bästa med spelet är att spelet i många fall är självlärande. Om du som tränare kan skapa olika typer av spelövningar som ett verktyg, så ger du spelarna möjlighet att plocka upp verktyget och arbeta med det på olika sätt. 

Sparka Bollen!

Spelförståelse - vad är det, och går det att träna?

Västervik Det blåa laget anfaller mot de röda på sin egna högerkant. Tack vare en individuell teknisk prestation har den blåa yttermittfältaren lyckats dribbla förbi den röda ytterbacken och tagit sig in i straffområdet. Precis som spelaren lärt sig på träning väljer denne att spela bollen snett-inåt-bakåt, ett spel som man pratat om och tränat på de senaste träningarna.

Men PRECIS när passningen slås upptäcker yttermittfältaren - Det är INGEN där!

I den luckan som yttern skapat, mellan ytterback och mittback, där det normalt sett skall det finnas en forward eller central mittfältare som följt med upp, är det nu tomt. Yttern inser detta försent och passningen är redan levererad. På ett enkelt sätt tar det röda lagets mittback hand om bollen och kan starta en snabb omställning på det blåa laget.

Yttermittfältaren, som gjort en så fin individuell fotbollsprestation genom att ta sig förbi sin försvarare och gjort PRECIS så som de har tränat in, blir vansinnig. Spelaren slår ut med armarna åt sina lagkamrater, skriker på dem. "varför var ni inte där ni skulle vara?", skriker han, sparkar i gräset och struntar således i att ta löpningen hemåt. 

I omställningen som följer gör det röda laget mål.

Det här är inte en helt ovanlig att se på en fotbollsplan. Lagkamrater som gestikulerar till varandra för att de inte är på rätt plats vid rätt tillfälle, där mönstrena som man har jobbat med på träning inte sitter på match och så vidare. Det skapar givetvis frustration, men hur skall spelarna egentligen lösa en situation som denna ovan, när alla mönster och planer man haft misslyckats.

Det vanligaste svaret som spelare man får är "använd din spelförståelse". det kan man ju göra, men vad menar man? Det leder oss ju till kärnfrågan

Spelförståelse, vad är det?
Det handlar i första hand om att släppa bollen med blicken för att få en bild av var med- och motspelare befinner sig på planen.

Att ständigt orientera sig på planen - söka lediga ytor, notera vart motspelaren befinner sig - optimera sig i den roll man har - vara förberedd på nästa aktion

Oftast pratar man om att spelarna med den bästa spelförståelsen spelar centralt i planen, och då som central mittfältare. Men oavsett vilken position man har så kan man ha bra spelförståelse. En mittback som hela tiden läser spelet och tar positioner som är bäst för att vinna bollar, markera eller understödja en medspelare har också bra spelförståelse precis som en central mittfältare som hela tiden är spelbar, bolltrygg, kan bestämma/styra matchtempot och styra spelet efter lagets spelidé.

Hur utvecklar man sin spelförståelse? Bland annat genom att ha många delar av spel och spelmoment på träning, spontanfotboll, men också genom att titta på fotboll såväl live som på tv.

Tidigare pratade man om skillnaden mellan spelförståelse och speluppfattning.
Spelförståelse - Förståelse för hur spelets idé teoretiskt kopplat till anfallsspelets och försvarsspelets grundförutsättningar.
Speluppfattning - Spelarens förmåga att värdera och uppfatta situationer på planen.

Idag är spelförståelse ett samlingsbegrepp.
SVFFs beskrivning av spelförståelse är: Spelförståelse är en avgörande egenskap för spelare när det gäller att lösa situationer i spelet och något som går att träna ,ed spelet som utgångspunkt. Det råder begreppsförvirring, och det finns många benämningar på det som beskriver spelarens sätt att agera "smart" på planen, exempelvis spelintelligens, split vision, speluppfattning, spelsinne, spelskicklighet, blick för spelet och spelförståelse.

en spelare som förstår spelet fotboll:
- vet vilken position som är bra att vara på genom att röra på huvudet och använda syn och hörsel - spelförståelse
- använder ytorna effektivt - rumsuppfattning
- vinner tid genom sitt sätt att agera - tekniska och fysiologiska färdigheter
- löser situationer själv eller tillsammans med lagkamrater - egen upptäckt och kommunikationsförmåga.



Ett bra exempel på tidigare spelare med väldigt bra spelförståelse som jag haft förmånen att få jobba med är Jörgen Söderlund, en spelare som alltid var bolltrygg, spelbar, löste spelsituationer själv eller tillsammans med lagkamrater oavsett position på ett bra sätt. Som spelare hade Jörgen alla delar av SvFFs beskrivning av spelförståelse.


Vad har vi för spelare i dagens kommunfotboll med väldigt bra spelförståelse?
På herrsidan har vi Johan Lundin och Jimmy Svensson både i VFF, Adam Edström i AIS, Robin Lundahl i Edsbruks IF och på damsidan finns Emma Wessman, Malin Blidfors och Malin Engström i AIS, Ebba Andersson i Tjust IF FF och Cecilia Björk i Västerviks Dam.

Vad har dessa spelare gemensamt? Jo, de är spelare som med sin funktionella teknik, ständig närvaro och spelbarhet på planen samt med förståelse för spelet kunna skapa tid och yta för sig själv och sina medspelare.

Förra helgen var jag med som instruktör på SmFFs utbildningsläger 3, dag 2, i Storebro för P03. Det var spelare från Vimmerby- och Västervikszonen. De genomförde totalt 2 träningspass, 2 matchpass samt teori under 2 dagar. Kunde jag hitta någon av framtidens spelare med bra spelförståelse bland dessa yngre spelare? Absolut! Det var många som visade spelförståelse, men jag fastnade speciellt för en spelare, som i sista matchpasset visade upp en jättebra spelförståelse. Bra med boll, rörlig och alltid spelbar, kunde värdera att använda korta alternativt långa passningar beroende på situation i matchen. Men eftersom detta läger var ett uttagningsläger inför kommande Västerviksläger, som startar den 29 juni, så vill jag inte avslöja spelarens namn och klubbtillhörighet innan SmFFs kallelse har skickats ut.

Hur skall spelarna på ungdoms- respektive seniornivå träna för att förbättra sin spelförståelse? Det lyfter vi nästa vecka.

Sparka Bollen!

Fotbollsinstruktör, senast i Västerviks FF. Nu 2017 byter jag fokus och skall blogga om den lokala fotbollen i Västerviks kommun, små som stora spelare och lag. Här kan ni läsa om kommunens lag, spelare, ledare och deras försök till tunnlar, bredsidepassningar, fotbollsträningar plus mycket, mycket mer.

Bloggar

Politikerbloggar